, ,

PASLĖPTA REKLAMA

ketvirtadienis, lapkričio 23, 2017

reklama ir blogas

Interneto laikais pasitikiu tik tėvų nuomone, draugių bei tinklaraštininkių žodžiais. Nesu impulsyvi pirkėja, stengiuosi išanalizuoti kiekvieną produktą bei atkreipti dėmesį į atsiliepimus apie jį. Kartais pasitaiko, kad mane suvilioja koks nors tinklaraščio įrašas, skelbiantis apie nerealų dalyką, kuris: a) natūralus, b) skanus? c) naudingas. Kaip galiu pasitikėti svetimų žmonių nuomone? Ar tinklaraščius pildantys žmonės testuoja aprašomus produktus, ar perka juos dėl savo pačių sėkmingų analizių ir išvedžiojimų? O gal tai tik paslėpta reklama?

Pateikusi tris retorinius klausimus, noriu atkreipti Jūsų dėmesį į tinklaraštininkų / vlogerių / socialinių tinklų personas, kurios, Jums to kartais nepastebint, turi įtakos Jūsų vartojimo elgsenai. Šie asmenys angliškai vadinami - influencers, sėkmingai traukia minias žmonių prie savo socialinių paskyrų ar tinklaraščių; generuoja kartais netgi profesionalų turinį ir pakankamai efektyviai reklamuoja ne tik save, bet ir tam tikras prekes bei paslaugas. Mes, skaitytojai, sekėjai ir vartotojai atkreipiame į influencerius dėmesį dėl milijono priežasčių. Skaitome blogus, nes mėgstame tuos, kurie rašo atvirai apie viską, turi nepriekaištingą vizualų archyvą ir moka sudominti. Sekame žmones dėl jų puikaus gyvenimo ar įdomių sprendimų, tačiau kartais net nenutuokiame apie tai, kad kai kurie iš šių žmonių yra puikūs reklamos įrankiai, naudingi įmonių produktų ar paslaugų žinomumui / pardavimų didinimui. Socialinių tinklų ar tinklaraščių savininkai yra idealūs komunikacijos šaltiniai įvairioms kompanijoms. Šie vieši asmenys turi savo asmeninę tikslinę auditoriją, kurią organiškai pasiekia ir reklamos užsakovai - užsakant savo produktui komunikaciją.

Ir Lietuvoje, turėdamas tinklaraščio platformą ar aktyviai (ir viešai) dalyvaudamas Instagrame, turint tam tikros apimties auditoriją, esi atsakingas už tai, kokią įtaką darai savo sekėjams. Tad, kaip minėjau įrašo pradžioje, tegul Jūsų nesuklaidina viešų žmonių rekomendacijos ar liaupsės kai kuriems jų naudojamiems produktams ar paslaugoms. Influenceriai gali rekomenduoti produktus, už kuriuos patys mokėjo; jiems gali būti sumokėta, kad jie apžvelgtų prekę; bet taip pat, nemaža dalis žmonių gali ir reklamuoja prekes už dovanas (gavus prekę testavimui). Tačiau, retai kada šalia rekomendacijų pamatysite pranešimą, kad viena ar kita prekė buvo dovanota, kad straipsnis yra užsakytas. Peršasi nuomonė, kad teksto ar rekomendacijų kūrėjas viską įsigyja pats, bet tai ne visuomet tiesa. Man norėtųsi, kad kiekvienas viešas asmuo, turintis įtakos, reklamuojantis tam tikrus dalykus (gavus produktų dovanų ar gavus atlygį už reklamą), visų pirma, nebijotų pranešti apie tokį sandorį vardan skaidrumo ir atvirumo su skaitytoju / sekėju.  Pagalvokite, ar kiekvieną nuomonę galime vadinti tikra ir nesuvaidinta? Ar galime pasitikėti tais, kurie renkasi reklamuoti produktus ne savo noru; kam ta uždanga?

Visos šios mintys sukilo dėl trijų priežasčių

1. Prieš kurį laiką susidūriau su situacija, kuomet į mane buvo kreipiamasi dėl paslėptos reklamos. Tereikėjo gauti rinkinį maisto prekių, iš kurių pagaminti kelis patiekalus; nufotografuoti patiekalus kartu su, reklamai skirtais produktais; vėliau įdėti šias nuotraukas, kartu su specifiniais raktažodžiais į Instagramą ir jokiu būdu neišsiduoti, kad tai reklama. Užsakovai norėjo, kad apsimesčiau - lyg man šovė geniali mintis pasigaminti kokį nors įmantrų patiekalą, nufotografuoti užsakovo pakuotes ir nepamiršti specialių hashtagų. Pasak juos: tai neturi būti reklaminio pobūdžio turinys, labiau tarsi tiesiog pati sugalvojai mėginti praskaidrinti kasdienybę (...). Ar Jums tai gražiai skamba? Pati reklamavimo instrukcija atrodė reikli ir nesąžininga. Nenoriu nieko kaltinti ir dejuoti, bet pasijutau kiek nejaukiai. Vedama smalsumo, iš anksto žinodama atsakymą, vis gi, pasiteiravau ar tai būtų mokama reklama, atsakymas buvo - darbas nėra apmokamas, bet jeigu per daug darbo už vieną rinkinį, galime tartis dėl vieno posto. Ir tada šovė mintis (kuria šiaip ir stengiuosi vadovautis) - kokią  blogosferą / Instasferą aš noriu formuoti? Faktas, kad su paslėpta reklama, kur iš esmės nėra žodžio reklama, nenoriu apgaudinėti savo auditorijos, tad mano atsakymas skambėjo šitaip: mano vertybės šiek tiek kitokios kalbant apie viešus postus/reklamą, tad šiam kartui atsisakysiu.

2. Kitas atvejis, pastūmėjęs parašyti šį įrašą, tai - neseniai FB sienoje atsiradęs pažįstamos pakomentuotas įrašas, kurį paskelbė viena iš blogerių. Kiek supratau, mergina rašo kosmetikos ir grožio produktų apžvalgas, neseniai sukūrė apklausą (pasak jos - pasitikėjimo testą) - ar jos skaitytojos norėtų, kad ji savo tekstuose pabrėžtų, kurie produktai yra pirkti, o kurie dovanojami. Perskaičius jos klausimą, pradėjau mintyse ieškoti neseniai skaitytą straipsnį apie naujus reklamos atskleidimo reguliavimus Didžiojoje Britanijoje. Pasiplojau, kad ten tai jau tvarka bus, o pas mus, skaitytojai, pasirodo, privalo pasitikėti rašančiais; jie turi susitaikyti su mintimi, kad nėra skirtumo iš kur atsirado aprašoma prekė ir nesvarbu, kas turėjo įtakos tinklaraštininkės pasirinkimui - vartojimui. Nutariau būti geru policininku ir pakomentavau man nepažįstamo žmogaus įrašą, kuriame apeliavau į sąžiningumą su skaitytojais, kitaip - vartotojais: Svarbu neklaidinti vartotojo, t.y. šiuo atveju - skaitytojo :) Reikėtų pranešti, jeigu produktas buvo dovanotas / mainais duotas, tokia būtų, mano manymu, etiška -blogeriavimo- politika :) Tuomet kuriamas atviras, nuoširdus ir sąžiningas ryšis su tinklaraščio auditorija.


reklama

3. Viskas atsiremia į etiką. Smagu nuslėpti, kad reklamuoji, nes na kas čia tokio, taigi ar pirkta ar dovanota - nėra didelio skirtumo; vistiek abiems atvejais produktai ištestuojami. Tačiau tai turi reikšmės vartotojiškumo formavimuisi; tokie sprendimai lemia, kad skatiname apgaulę, žlugdome kitus reklamos būdus. Ir trečias dalykas, kurį aptikau šią savaitę, tai tekstai apie naujuosius reklamos reguliavimus Didžioje Britanijoje, tad puoliau ieškoti daugiau informacijos. Džiugu, kad pasaulis keičia šią, lengvos reklamos, sistemą į geresnę pusę, tarkime, The Guardian jau rašo apie socialinių tinklų žvaigždes, kurios pažeidžia užsienyje vyraujančias reklamos taisykles, o tuo tarpu Federalinė Amerikos prekybos komisija (angl. Federal Trade Commission) puikiai paaiškina visas, tokios reklamos, subtilybes.

Esu gavus produktų dovanų, už tai žinoma, buvo tikimasi, kad juos nufotografuosiu Instagramui ar aprašysiu tinklaraštyje. Kai kurie taip ir liko tik Instagramui, su padėka prekiniam ženklui, kuris parėmė dovanomis. Buvo tik vienas dalykas, apie kurį noriai papasakojau Jums - aprašiau naują restoraną, kurio koncepcija labai susižavėjau, o papasakojus visus įspūdžius tekste, paminėjau, jog įrašas inicijuotas dėl pakvietimo į degustacinę vakarienę.

Šiuo tekstu nenorėjau ko nors įžeisti, tik norėjau atkreipti skaitytojų / sekėjų dėmesį ir tų žmonių, kurie kuria viešą turinį - būkime atviri, turėkime savo vertybių, neklaidinkime ir neslėpkime, kurkime sąmoningą blogo/Insta-sferą.

Ką Jūs manote ta tema? Ar susidūrėte su reklamos užsakovais, kurie žaidė nesąžiningai? Kaip Jūs elgiatės tokiu atveju, kai reklamuojate prekes, kurias gavote dovanų ar už kurias Jums sumokėjo?

ŽEMIAU RASI PANAŠIŲ TEKSTŲ

10 komentarai

  1. Labai geras tekstas! Kadangi pati neseku daug lietuviškų socialinių paskyrų/blog'ų etc. tai nelabai žinau, kokia Lietuvoje situacija, bet kaip suprantu iš teksto - "nekokia". Pirmą kartą apie šią temą/problemą išgirdau ir pasimokiau šiek tiek iš dviejų sekamų paskyrų, tai @janny.organically ir @hulllosam, jos abi supažindino savo skaitytojus su tuo nauju reklamos gidu, kurį ir Tu paminėjai savo įraše. Galvą lenkiu žemai prieš tuos blogerius, kurie yra nuoširdūs ir kurie dar neprarado visų vertybių. Esu pastebėjusi, jog keletas mano sekamų žmonių identifikuoja reklamą nurodydami žodelius "ad", "advertisement", "gift" etc etc. :) Dar vienas labai įdomus dalykas tas, jog @janny.organically darė poll tarp savo sekėjų, dabar gerai nebepamenu, kaip tiksliai skambėjo jos klausimai, bet kažkas panašaus į "ką manote, ar blogeriai turi būti kompensuojami už įdėtą darbą rašant straipsnius, ieškant informacijos t.t.", tai labai didelis procentas atsakė, kad "taip, turėtų", nes "logiška", right? Tai tuomet ji padarė kitą poll, kur klausė "jei aš paminu, jog tam tikrą produktą gavau dovanų (bet man tikrai jis pačiai patinka ir aš pati jį pirkčiau už savo pinigus) arba už reklamą buvo sumokėta (bet man tikrai pačiai patinka produktas/paslauga, pati mokėčiau pinigus)", ar jūs MAŽIAU tikėtumėte, jog šitas produktas/paslauga tikrai geras ir norėtumėte įsigyti"?, tai didelis procentas žmonių atsakė, kad tikės mažiau ir tokiu atveju yra mažesnė tikimybė, kad pirks. Tai čia toks susipriešinimas gaunasi. Nors žmonės sutinka su tuo, jog už darbą turi būti kompensuojama, bet jei pamini, jog už tam tikrą įrašą buvo sumokėta, jie pyksta ir jiems tai nepatinka, jie tuo netiki. Tai šitas buvo labai įdomu :) Kokia Tavo nuomonė? Kaip manai Tavieji sekėjai pasielgtų? :)

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Aš manau, kad svarbiausia šiuo atveju suvokti dėl ko rašai tinklaraštį / kuri istorijas Instagrame ar kituose socialiniuose tinkluose. Jeigu Tu, tarkime, rašai / kuri su tikslu – paversti tai nuolatiniu darbu, tada atsiranda atsakomybės jausmas. Automatiškai atsiranda atsakomybė už kuriamą turinį ir skleidžiamą įtaką.

      Dirbant prie savo „blogo“ ar paskyros kokybiškai ir nuosekliai, formuojant savo stilių ir išskirtines savybes, busi suinteresuotas pateikti tik tą turinį, kuris atitiks Tavo viziją. Ir tokiu atveju, pasikeis reklamavimo būdas, jis bus toks, kurį bus skanu skaityti, galbūt net sumažės reklamų, nes atsirinksi tik Tau tinkamas. Skaitytojai manau, kad gerbs Tavo pasirinkimus, nes ilgą laiką Tave sekant, įgysi pasitikėjimą. Kas liečia naujus žmones, kurie užklydę į „blogą“, pamatys reklamą – tai čia natūralus atsisijojimas gausis - vieni pasilieka (nes Tavo kuriamas turinys jiems patrauklus), kiti ieško kitų šaltinių :)

      Panaikinti
  2. Nu kadangi instagrame tris kartus su telefonu surašiau ir neleido pakomentuoti - atsikėliau iš lovos, įsijungiau kompą ir noriu pasakyti tau ačiū! Ačiū už garsiai išsakytas mintis, kurias seniai nešiojuosi, tik nelabai buvo, su kuo padiskutuoti.
    Manau, mūsų dabartiniais laikais, kai kiekviena naujai iškepta mama, ne mama ir pan. tampa blogere - tai ypač aktuali tema. Aišku, iškart pasidaro gaila, kad ji nepasieks tikrojo adresato. Nes kai viena blogerė visus aprašomus daiktus įvardina kaip "pats geriausias pasaulyje", paprašo tavęs kaip gamintojo kažko "už reklamą", tau atsisakius, paprašo kito, kad pagamintų tokį kaip tavo daiktą, vienu metu trys blogerės parašo apie "mums pačius geriausius" vitaminus, o mėgstama maisto blogerė pradeda dėti nuotraukas su alaus skardine (gerai, nealkoholinio) ir nė vienas iš jų net neužsimena, jog tai reklama, už kurią jie vienaip ar kitaip sulaukė naudos - man kyla natūrali atmetimo reakcija.
    Žinoma, dėl to galima kaltinti dar labai jauną mūsų blogerių tradiciją, bet iš darbinės patirties galiu pasakyti, jog blogerių, testuojančių daiktus (ne daugančių juos už dyką, bet bandančių), buvo ir anksčiau - ir jie nebūdavo įpareigoti visko aprašyti tik rožinėmis spalvomis, nes tam tu ir esi "bandytojas".
    Pvz., Amerikoje ir Vokietijoje, blogeriai patys paprašę mano daiktų, vėliau dedasi įrašus ir nuotraukas su prierašu "ad" (o juk tikrai galėtum apsimesti, jog naują katės guolį nusipirkai pats). Nes jiems rūpi jų skaitytojai ir jų teisė žinoti, koks ryšys sieja irašo autorių ir jame minimus daiktus.
    Pas mus, deja, situacija gal ir po truputį pasikeis, bet dabar vaizdas panašus į tokį, jog yra žymiai smagiau gauti milijoną niekada nepanaudotinų daiktų (kurių tu niekada ir nepirktum), nei negauti. Ir na ir kas, kad tavo namai ima panašėti į prekybos centrą ir tu tampi niekas kitas kaip VISKO vartotoju.
    Tai dar kartą ačiū už temą. Gal pradėti judėjimą "#čiabuvopaslėptareklama" ;))

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Gintare, kokios pastangos! :))

      Man patiko sakinys: „Nes jiems rūpi jų skaitytojai ir jų teisė žinoti, koks ryšys sieja įrašo autorių ir jame minimus daiktus.“ – tai netgi būtų mano visų minčių apibendrinimas! Tačiau, kaip ir rašiau aukščiau, atsakius į Solamitos komentarą, svarbiausias kriterijus, nurodantis, kad esi savo srities profesionalas (jei įdarbini šią sritį), yra tai, kad Tau rūpi tiek turinys, tiek atvirumas, tiek ryšys su skaitytoju. Tad jeigu esi profesionalas, Tu gali manevruoti su #čiabuvopaslėptareklama hashtagu ir vis tiek būsi skaitomas.

      O šiaip, dar reikėtų paieškoti „blogų“ su įdomiu ir turtingu turiniu (kurie dirba su reklama, kad ir neafišuojant šito fakto), na, nebent jų nepastebiu, nes paprasčiausiai nesudomina, matau vien tik reklamas ar kt. dalykus, kurie „neužkabina“. :) Vienintelis tinklaraštis, mano manymu, gerai dirbantis su reklama (tik jos neafišuojant) yra „Ant Medinės Lentelės“ - ji beje, pasidalino savo nuomone apie šią temą mano Instagramo paskyroje, tai sutinku ir su jos nuomone.

      Ačiū už komentarą! :)

      Panaikinti
  3. Ačiū už įdomų tekstą. Aš pati savo apžvalgų pabaigoje nurodau "pr produktas" su nuoroda į savo pr politiką, jei tai buvo kompanijos atsiųsta priemonė. Bet tiesą sakant viduje dėl to jaučiuosi dvejopai. Ir gerai, nes esu iki galo atvira ir palieku skaitytojams patiems spręsti ar jie manimi tiki. Kaip tik stengiuosi kalbėtis, atrasti glaudesnį ryšį, leisti save pažinti artimiau ir tikiu, kad nuolatiniai skaitytojai pasitiki mano nuomone, net jei produkto nepirkau pati. Iš kitos pusės, kaip ir Solamitos komentare aukščiau minimose situacijose, jaučiu nekomforto jausmą, kad tie, kurie ateina atsitiktinai, per paieškas ir t.t., tai yra nepažįsta manęs geriau, automatiškai atmeta kiekvieną žodį dėl tos PR žymės.

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Smagu, kad skaitėte, Salomėja!

      Manau, kad mano komentarą šiam atvejui rasite aukščiau, nes pakartočiau tą patį - kad skaitytojai ateina / išeina. Svarbu gi pritraukti tikslinę auditoriją, o ne visą Lietuvą. Nesiorientuokite į skaičius, orientuokitės į turinį, į paieškos užklausas ir ateis laikas, kai nereikės nerimauti dėl to, kad kas nors atmeta Jūsų žodį, nes pamačius kitus tekstus, galima suprasti galbūt, kokios šio tinklaraštininko vertybės ir kodėl verta jį sekti :)

      Linkiu sėkmės ir sveikinu su atvirumu, esat šaunuolė!

      Panaikinti
  4. Aš tai nesuprantu, kodėl žmonės bijo sąžiningo žymėjimo. Tiek blogeriai, tiek skaitytojai. Na, ok, išbandžiau, sąžiningai aprašiau prekę su visais pliusais ir minusais. Kas laimi? Skaitytojas. Jei skaitytojas kelis kartus nusivils mano rekomendacija, jis vistiek laimės, nes pasidarys išvadas apie mano skonį ar gebėjimą aprašyti. Jei aš, bijodama papiktinti skaitytoją nutylėsiu, kad tai man kažkieno pasiūlytas išbandyti dalykas, būsiu nesąžininga savo ir skaitytojo, kuriam kažkodėl pataikauju, atžvilgiu.
    Žodžiu, aš visada žymiu, kas yra gauta dovanų, dedu # su žodžiu reklama Facebook postuose. Niekas iki šiol nesipiktino. Nors iš kitų blogerių būtent tokius nuogąstavimus ir girdžiu, kad skaitytojai piktinasi reklama ir pan.
    Dar vienas keistas dalykas, kad reklama suvokiama tik kaip neigiamas reiškinys. Bet reklamuoti galima ir gerus dalykus. Aš esu dėkinga žmonėms, kurie pareklamuoja gerus, man reikalingus daiktus ar priemones :) O yra tokių reklaminių tekstų, kuriuos šiaip labai skanu skaityti - žodžio meistrai nagus prikišę, tad kodėl gi ne? ;)

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Ačiū Elena, už komentarą, esate atvirumo pavyzdys, nebijote skaitytojų nuomonės, vadinasi traktuojate savo tinklaraštį rimtai ir su pagarba :) Sutinku su Jūsų nuomone ir džiaugiuosi už Jus! :)

      Panaikinti
  5. Tiek kaip tinklaraštininkė, tiek kaip skaitytoja neturiu nieko prieš reklamą turinyje, bet palaikau tavo nuomonę dėl viešinamo turinio “skaidrumo”.

    Jei esi nuomonės lyderis - privalai būti atsakingas. O būti atsakingu, tai nebūtinai reiškia privalomą reklaminio turinio žymėjimą. Tai taip pat reiškia kruopštų atsirinkimą su kuriomis kompanijosmis dirbti ir kaip tą reiklamą pateikti. Juk skaitytojai seka tinklaraštininkus dėl to, kad jais pasitiki bei vertina jų tikrą, trečiųjų šalių nepaveiktą nuomonę.

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Visiškai pritariu Tavo nuomonei! :) Skaitytojai seka tinklaraščius dar ir dėl kokio išskirtinio stiliaus, gyvenimo būdo, tad tai ir turi būti svarbiausia užduotis - kokiu tinklaraštininku būti, kad vėliau, reklamai atsiradus, naudoti ją kaip įmanoma tikslingai, apgalvotai ir derinant prie savo stiliaus ir vertybių :)

      Panaikinti

PRENUMERUOK ĮRAŠUS

Gauk naują įrašą tiesiai į pašto dėžutę ir skaityk prie kavos.

30 d. peržiūros